READY WRITER

Oog voor de meerwaarde van digitale publicatie

Vanuit zijn beroep als tekstschrijver belandde Hugo de Jong van Ready Writer in de pagina-opmaak. Uitvoerend desktop publishing (dtp) en drukwerkvoorbereiding zou twintig jaar lang zijn hoofdwerkzaamheid worden voor reclamebureaus en een drukkerij. Daarin heeft hij de razendsnelle digitale vlucht gezien. Was pagina-opmaak tot en met de drukplaat in 1990 het werk van vijf specialisten, nog geen vijftien jaar later werd dit door één persoon gedaan. Door de opmars van digitaal printen en electronisch publiceren verandert het beroep nog steeds. Men spreekt inmiddels over “Graphic Communication”, waarbij het gebruik van social media en marketing ook nog eens bij het vak worden inbegrepen. Ergens moet je een grens trekken, vindt Ready Writer. De kern blijft overdracht van kennis en informatie met behulp van geschreven tekst en beeldmateriaal. Digitale technieken kunnen ingezet worden om dat proces effectiever en boeiender te maken, maar het papieren boek blijft zijn unieke waarde houden.